Pokazy lotnicze – czyli nadludzka praca organizmu pilota

25 sierpnia miałam przyjemność brać udział w wyjątkowym widowisku, gdzie można było podziwiać kunszt pilotażu. To, co wyczyniali piloci na radomskim niebie przechodziło ludzkie pojęcie.

Namiastkę pokazów wstawiam poniżej, chociaż żadne zdjęcia czy filmy nie oddadzą panującej tam atmosfery.

(Filmiki koniecznie oglądajcie z dźwiękiem)

 

Pilot w trakcie akrobacji może spalać nawet  do 21 kcal/minutę, w zależności od tego jakie manewry wykonuje.

Jego pracę można porównać do biegu na 3000 m, pokonując ten dystans biegnąc 100 m sprintem 100 m truchtem rozwiązując jednocześnie skomplikowane zadanie matematyczne.

 

Dodatkowo w czasie lotu organizm podlega przyśpieszeniu i pilot doznaje przeciążenia. Na pokazach lotniczych, prędkość samolotów myśliwskich (np. Mig-29) dochodzi do bariery dźwięku, a przeciążenia sięgają nawet do 10 G

(wyobraź sobie, że twoje ciało waży 10 razy więcej). Z kolei tętno może wzrastać nawet do 250 uderzeń na minutę! Zwykły człowiek (czytaj niewytrenowany), nie przeżyłby takich obciążeń.

 

Wyróżniamy, między innymi przyspieszenia ujemne (ku głowie – manewr przejścia z lotu wznoszonego do opadania) oraz przyspieszenia dodatnie (od głowy do stóp – w trakcie wznoszenia samolotu).

Przyspieszenia działające na człowieka w osi podłużnej (czyli od głowy do stóp i od stóp do głowy) powodują niekorzystne przemieszczanie krwi.

Kiedy na pilota działa przyspieszenie dodatnie, krew ulega przemieszczeniu do dolnych obszarów ciała (czyli poniżej serca). Niedokrwieniu ulegają obszary znajdujące się powyżej serca.  Pierwsze objawy niedokrwienia dotyczą wzroku i mózgu, gdyż leżą one najwyżej i są wyjątkowo czułe na niedokrwienie.

Niedokrwienie siatkówek gałek ocznych powoduje zamglenie obrazu, a  kolory stają się mniej wyraziste. Przy narastaniu przyspieszenia może nawet dojść do całkowitego zaćmienia pola widzenia. Dodatkowo ręce, nogi i głowa stają się ciężkie, a wykonywanie ruchów jest bardzo utrudnione.

Główną  przyczyną tych zaburzeń jest zakłócenie obiegu krwi w organizmie. Odległość od serca do mózgu wynosi ok. 40 cm. W normalnych warunkach serce bez większego trudu tłoczy krew do mózgu, ale gdy na pilota działa przyspieszenie 9 g  krew staje się 9 razy cięższa! To tak, jakby odległość serca do mózgu zwiększyła się 9- krotnie i wynosiła nie 40 a 360 cm. Wówczas serce musi wykonać kolosalny wysiłek, aby utrzymać ukrwienie mózgu na optymalnym poziomie.

Z kolei przyspieszenie ujemne jest gorzej tolerowane od dodatniego – pilot czuje przykre rozpieranie w całej głowie i wysadzanie oczu. W polu widzenia pojawiają się czerwone plamy, a pod spojówką oka czasami powstają krwawe wybroczyny.

Ze strony organizmu bardzo istotną rolę w odporności na działanie przyspieszeń odgrywa przede wszystkim aktualna kondycja. Na sukces kilkunastominutowych akrobacji lotniczych składają się godziny morderczych treningów, dokładnie zaplanowane figury, perfekcyjnie przygotowane maszyny. Niemałe znaczenie ma również dieta, która zwiększa wytrzymałość i zdolność do znoszenia wielu niekorzystnych objawów występujących w organizmie w czasie pracy w powietrzu.

Tutaj nie ma miejsca na popełnienie błędu, ponieważ każda pomyłka może kosztować ludzkie życie.

Jeśli Ci się spodobał ten post to polub lub udostępnij.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top